Monday, May 11, 2015

Jodoh Allah Berserta Teguran Dari-Nya


Assalamualaikum, Biasanya saya bercakap pasal kita nak berbackpacker ke negara orang, tapi ni saya nak kongsi pengalaman tengah hari tadi.

Saya dari Ampang nak ke Shah Alam, ternampak seorang backpacker yang berjalan di tepi Highway DUKE siang2 panas2 (Dalam pkul 1pm). Nampak dia ada buat tanda " like emoticon " as isyarat nak tumpang so saya stop tepi. Tanya dia nak kemana, katanya "north, im heading to north." So saya tumpang kan dia, katanya dia nak ke Thailand.

Sembang2 dalam kete, katanya dia umur 24tahun, seorang Freethinker dan berasal dari Russia. Trip dia berjalan kaki dari Vietnam - Laos -Thailand - Malaysia dan sekarang dia patah balik ke sana. Dia punya cara jalan2 kaki dan tumpang orang bergantung pada nasib katanya. Dan tanya dia tidur macam mana, dia random tidur mana2 guna Khemah.


Jadi kebetulan saya nak ke masjid, saya pun ajak dia sekali. Dia tak tahu langsung pasal Masjid Shah Alam, sekali bawak dia terpegun dia duk tengok2 masjid Shah Alam. Tapi yang "slack" sikit apabila ada sesetengah Melayu Islam pandang serong dekat orang bukan Islam yang bertatoo.


Serius, waktu ni dia terpegun terdiam lama tengok masjid ni. Moga dia tertarik untuk masuk Islam. Inshallah.

Ok. sambung balik. Dan bila ajak makan, dia kata dia takda duit, makan 2hari sekali. Dia kata dia amal makan pisang dan sneakers je utk saving. Jdi bagi dia try aiskrim, terkejut dia tgk Aiskrim Roti Malaysia.


Jadi, dah bawak dia pusing2 masjid sambil share2 pasal Islam sikit. Dia pun share pasal dia punya "tak percaya tuhan". Dan share2 pengalaman.
 Pendapat dia pasal Malaysia:
1.Panas
2.Banyak Mall, merata2 mall.

Pastu saya pun ada hal lain, drop dia dekat tol Sungai Buloh. 10 minit lepas drop dia hujan. Rasa kesian pulak. Tpi dah gerak pun. So tu je, kita yg backpacker paham perasaan, so kita cuba amalkan dan tunjuk attitude yang baik kat foreigner inshallah sedikit sebanyak nanti Allah bantu kita di negara orang dan sedikit sebanyak kita berdakwah secara tak langsung.



(Surah An-Nisa’ - Ayat 36), Allah swt berfirman, yang bermaksud: "Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan jangan kamu sekutukan Nya dengan sesuatu pun jua dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu-bapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh dan rakan sejawat dan orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri."

Semoga kita jadi orang yang beruntung. Untung dunia dan akhirat. Inshallah.
https://instagram.com/irmanbahrudden/
.
*Maaf post panjang2. Nah biskut.

Friday, March 14, 2014

Masalah

"Masalah", 1 perkataan yang ana rasa takda orang yang suka bila disebut. Tapi hakikatnya, masalah ada di mana-mana.. dan ada pada semua orang. Tak kira umur, jantina, bangsa dan sebagainya.

Semua orang akan menghadapai masalah masing-masing. Walaupun berlainan jenis masalah yang di terima. Tapi masalah yang tengah trending sekarang, yang semua orang sedang menghadapinya ialah masalah jerebu. Jerebu yang agak teruk. Dan bukan itu sahaja, masalah cuaca di Malaysia yang agak panas. Walaupun ada angin, tapi angin panas yang taktau nak cakap macam mana. Dengan panas, udara tak bersih. Masalah air di sesetengah tempat, termasuklah tempat ana. Tambahan pula dengan kehilangan MH370 yang kecoh 1 Malaysia. Tambah lagi dengan masalah bomoh yang memalukan nama baik Islam. 

Satu per satu masalah datang, masalah masalah masalah. Tapi kalau difikir balik, seolah-olah Allah menarik nikmat udara Malaysia yang sedap, segar dengan udara yang panas. Nikmat udara yang segar, kini jerebu teruk. Air yang bersih. Pesawat yang besar dan canggih, hilang tanpa jawapan.

Nak di ulas banyak-banyak ana ni pun tak banyak ilmu. Tapi apa yang ana nampak, kita, masyarakat, selalu memandang remeh tentang agama. Maksiat sana-sini, aurat terbuka, mengumpat, dan macam-macam. Semua tu seolah-olah makanan bagi sebahagian masyarakat kita.  Ana bukan apa, ana nak ajak supaya kita berhijrah ke jalan Allah. Ana takut, nanti nikmat lain pula akan ditarik Allah. Allah tarik nikmat untuk kita sedar, akan kesilapan kita. Nak tunggu Allah tarik nikmat apa lagi untuk kita sedar?

Tapi dari sudut positif pula sekarang ramai berdoa, bersolat, berhajat. Internet pun hari-hari penuh dengan #Pray, #PrayForMH370 dan macam-macam jenis hashtag lain. Itu bagus, tapi sampai bila nak macam tu? Bila ada masalah baru semua nak penuhkan surau, dan masjid. Bila ada masalah baru cari, bila senang kita lupa. Kalau anta sendiri ada kawan, yang susah datang cari, bila lupakan kita. Anta rasa anta suka ke? Sayang ke kat dia?

Hijrah ke jalan Allah tak membuatkan kita takda masalah, tapi membuatkan kita boleh hadapi masalah dengan tenang. Jadi, jom lah bersama-sama kita niat untuk jadi lebih baik. InshaAllah.

Renung-renungkan. Maaf kalau ana terkasar bahasa, ana cuma manusia biasa yang penuh dosa yang cuba menjadi lebih baik. Semoga pembaca blog ni dipermudahkan segala urusan ke jalan Allah, dimurahkan rezeki ke jalan Allah dan semoga kita dikuatkan iman. InshaAllah. Amin.

Yang baik semua dari Allah, yang buruk, salah semua dari saya sendiri.

Sekian,
Irman.

Thursday, March 13, 2014

Hidup

Jarang aku nak bercerita tentang mimpi-mimpi aku. Tapi mimpi aku malam tadi bagi aku amat pelik. Rasanya pertama kali aku dapat mimpi yang macam tu. Mimpinya macam ni..

Bermula dengan view bangunan-bangunan kayu, yang sangat cantik. Bangunan tu nampak baru. Dalam mimpi tu, harinya sangat baik. Tempat ni depenuhi dengan lelaki-lelaki berjubah putih. Aku percaya yang aku sekarang di sekolah pondok. Dari pandangan aku melihat dari segi tempat dan penghuni-penghuni di tempat ni.

Aku tak kenal sesiapa dalam tu. Tak bertegur, tak bercakap. Apa yang aku ingat. Kami solat berjemaah. Solat apa aku tak dapat pastikan. Tapi yang pasti siang. Samada solat Zuhur atau Asar.

Kemudian, Aku masuk ke dalam bangunan kayu yang cantik tu, terus ke saf paling depan. Kemudian, "Allahuakbar" Bunyi takbir setiap orang untuk menunaikan solat. Tak sempat habis Al-Fatihah.
Tiba-tiba aku rasa kaki aku tak berfungsi, lalu aku jatuh, rebah ke lantai.

Aku dibiarkan tanpa dipeduli. Orang-orang semua masih sedang bersolat. Aku kaku, tak mampu buat apa. Terbaring, seperti bayi yang tak boleh nak bangun. Seolah-olah semua kebolehan untuk aku bergerak dah tiada lagi.

Lalu aku mengucap, dan mengucap. Bersabar dan bingung tentang apa yang berlaku kepada ku. Tidak lama selepas tu, aku cuba bergerak. Cuba bangunkan diri aku. Tapi berat sangat rasanya.

"Tet tet tet" bunyi alarm telefon aku. Jam menunjukkan pukul 5.46pagi. Aku bangun dan bersyukur. Sebab aku masih lagi diberi peluang. Untuk hidup.



Terima kasih,
Irman.

Tuesday, July 2, 2013

11 Jenis Manusia Yang Di Doa Malaikat

PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman. Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan.
Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.

Ketika kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat.
Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

  1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: “Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci.”
  2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: ‘Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.’”
  3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan.”
  4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf.”
  5. Kalangan malaikat mengucapkan ‘amin’ ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Jika seorang imam membaca…(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu ‘aamiin’ kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu.”
  6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat.”
  7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal.”Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: “Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?”Mereka menjawab: ‘Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.’”
  8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata ‘aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.’”
  9. Orang yang membelanjakan harta (infak).Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: ‘Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak…’”
  10. Orang yang sedang makan sahur.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur.”
  11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh.”Itulah antara mereka yang mendapat doa malaikat. Semoga kita termasuk dan tersenarai sama.


source : http://mirlme.com

Friday, May 24, 2013

Perjalanan masih jauh?

Kehidupan, bermula dengan berada di dalam perut ibu, kemudian dilahirkan menjadi bayi, membesar menjadi kanak-kanak, remaja, dewasa, tua dan ajal. Itulah urutan kehidupan yang seperti semua orang tahu, tapi tiada siapa boleh menjamin yang ajal akan sampai selepas tua. Malah ajal datang tidak mengikut urutan. Sama ada datang ketika bayi atau kanak-kanak atau bila-bila itu semua kita tidak tahu.

2 hari lepas, aku mendapat berita mengejutkan dari seorang kawan mengenai pemergian adik kepada kawan aku yang berusia 19 tahun. Walaupun aku tidak pernah bertegur dengan arwah sebelum ini tapi perasaan sedih dan sayu "lain macam" tu cukup dirasai. Bak kata seorang kawan aku, "orang baik bila 'pergi' ni kita dapat rasa Man".

Gambar di atas tersebut merupakan screen shot dari website Harian Metro tentang kemalangan arwah. Marilah kita bersama-sama sedekahkan Al-Fatihah kepada arwah Omar Hamzah Bin Zulkefli. Insyallah.



P/s- Ajal datang tak kira waktu.

Salam perkenalan

Assalamualaikum wbt,

Nama aku Irman, dan aku bukan seorang penulis.